banerforum

ABY UZYSKAĆ AKTUALNE INFORMACJE DOTYCZĄCE POWIATOWYCH CENTRÓW POMOCY RODZINIE
WYBIERZ PCPR Z LISTY W TABELI Z PRAWEJ STRONY

 

10-LAT

Smaller Default Larger

Razem przeciw przemocy wobec dzieci i osób niepełnosprawnych

Problem przemocy wobec dzieci jest znany i diagnozowany od dawna. Podejmowane są działania, by mu przeciwdziałać, by chronić dzieci przed działaniami je krzywdzącymi. Podobnie rzecz ma się w przypadku występowania przemocy wobec osób z niepełnosprawnością. W związku z powyższym zawiązała się „Gostyńska koalicja na rzecz przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i osób niepełnosprawnych”.

Obraz 0001

 

 

Dzieci i osoby z niepełnosprawnością to osoby zależne od swoich rodziców i opiekunów. Dzięki ich stałej opiece, staraniom i wsparciu mogą żyć, rozwijać się i funkcjonować prawidłowo. Ta zależność daje im poczucie bezpieczeństwa, ale w niektórych przypadkach, gdy rodzice lub opiekunowie uciekają się do przemocy, ta zależność staje się barierą uniemożliwiającą wołanie o pomoc. Z tego powodu zarówno dzieci, zwłaszcza te młodsze, jak i osoby z niepełnosprawnością bardzo rzadko ujawniają, że są krzywdzone.

Dziecko zwykle nie chce rozmawiać o doznawanej przemocy nie dlatego, że ma złe intencje albo nie lubi swoich nauczycieli czy wychowawców, tylko dlatego, że się boi. Boi się wielu rzeczy: reakcji sprawcy, na to, że komuś powiedziało, o tym co dzieje się w domu, o los swój oraz o los innych osób w rodzinie, np. drugiego rodzica, rodzeństwa. Dziecko może też być narażone na eskalację przemocy ze strony sprawcy, ponieważ zainteresowanie np. przedstawiciela placówki oświatowej czy pomocy społecznej sprawami rodzinnymi bywa odbierane jako ingerencja w wewnętrzne sprawy rodziny i może prowadzić do destabilizacji sytuacji domowej. Dziecko też nie chce oskarżać swoich najbliższych, bo łączy ich więź, bo ich kocha.

Dlatego zwracając uwagę na bezpieczeństwo dzieci i osób z niepełnosprawnością, pamiętajmy, że o tym, iż coś złego dzieje się w ich życiu, mogą nas informować pewne sygnały, widoczne w funkcjonowaniu takiego dziecka lub osoby niepełnoprawnej czy to w przedszkolu, szkole, placówce czy w grupie rówieśniczej. Przemoc, której doświadcza dziecko lub osoba z niepełnoprawnością w bardzo niekorzystny, czy wręcz tragiczny sposób może wpłynąć na ich dalsze życie. Potencjał, z jakim dziecko przychodzi na świat może zostać zniszczony, a zaburzenia i zakłócenia w zdrowiu i rozwoju fizycznym oraz psychicznym mogą być nieodwracalne.

Sprawcą przemocy w rodzinie wobec dziecka najczęściej bywa rodzic, opiekun, rodzeństwo lub inna osoba spokrewniona lub zamieszkująca razem z dzieckiem.

Sygnatariusze Gostyńskiej koalicji na rzecz przeciwdziałania przemocy wobec dzieci i osób niepełnosprawnych,  mając na względzie rolę i znaczenie współpracy w ramach zwiększenia skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz wspólne doświadczenia w realizowaniu działań i inicjatyw na rzecz mieszkańców miasta i gminy, uznali za niezbędne nawiązanie partnerskiej współpracy dla budowania lokalnej koalicji rozwiązywania problemów przemocy w rodzinie oraz kształtowania warunków ograniczania zjawiska przemocy w rodzinie.

Misją powstałego w gminie Gostyń partnerstwa jest kompleksowa pomoc ofiarom, w szczególności dzieciom i osobom niepełnosprawnym, ale też w zmienianiu siebie osobom stosującym przemoc w rodzinie. Partnerstwo na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie tworzą  instytucje samorządowe, agendy państwowe, organizacje pozarządowe, Kościoły, związki wyznaniowe i inne lokalne podmioty. Partnerstwo będzie uruchamiać działania wspierające efektywne funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarny w Gostyniu i jego grup roboczych oraz tworzyć sprawny system pomocy rodzinom oraz osobom dotkniętym przemocą. Partnerskie działania będą podejmowane w zakresie: diagnozowania problemu przemocy w rodzinie; podejmowania działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku; inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą; rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym; inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie; inicjowanie działań w kierunku tworzenia ośrodka wsparcia dla osób dotkniętych przemocą; dążenie do systematycznej poprawy jakości udzielanej pomocy rodzinom doświadczającym przemocy; rekomendowanie dobrych praktyk.

Odbył się już u większości partnerów cykl szkoleń poświęconych diagnozowaniu przemocy w rodzinie, szacowaniu wystąpienia ryzyka przemocy oraz stopnia zagrożenia dla poszczególnych członków rodziny oraz postępowaniu odpowiedniemu do stopnia stwierdzonego zagrożenia. Zadanie realizowane było jako element gostyńskiego projektu "Parasolka zaufania" dofinansowanego w ramach Programu Osłonowego Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej "Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie - edycja 2018".

Przypominamy, że kary fizyczne (w tym klapsy) to jedna z form przemocy wobec dziecka. Od 1 sierpnia 2010 roku obowiązuje w Polsce zakaz stosowania kar cielesnych przez osoby wykonujące władzę rodzicielską oraz sprawujące opiekę lub pieczę nad dzieckiem. Zakaz został wprowadzony nowelizacją ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Art. 961 Krio (Dz. U. Nr 9, poz. 59, ze zm.)

Członkowie Stowarzyszenia

Informacje po kliknięciu  

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

1

Bełchatów

2

Białobrzegi

3

Busko - Zdrój

4

Brzesko

5

Chełm

6

Chełmno

7

Chrzanów

8

Częstochowa

9

Drezdenko

10

Gostyń

11

Góra

12

Grodzisk Mazowiecki

13

Hrubieszów

14

Inowrocław

15

Kępno

16

Konin

17

Koszalin

18

Kraków

19

Krasnystaw

20

Kraśnik

21

Krosno Odrzańskie

22

Limanowa

23

Lubin 

24

Lubań

25

Lublin

26

Łódź

27

Międzyrzecz

28

Milicz

29

Nowa Sól

30

Oleśnica

31

Opoczno

32

Opole

33

Ostrzeszów

34

Ożarów Mazowiecki
(w Powiecie Warszawskim Zachodnim)

35

Pabianice

36

Pajęczno

37

Pleszew

38

Prudnik

39

Police

40

Polkowice

41

Poznań

42

Przeworsk

43

Rawicz

44

Rzeszów

45

Siedlce

46

Sieradz

47

Starachowice

48

Strzelin

49

Słubice 

50

Sławno

51

Szczecinek

52

Środa Śląska

53

Sulęcin

54

Świdnik

55

Świdnica

56

Tomaszów Lubelski

57

Tarnobrzeg

58

Tuchola

59

Trzebnica

60

Wąbrzeźno

61

Wejherowo

62

Wieluń

63

Wieruszów

64

Wołów

65

Wrocław

66

Zakopane

67

Zawiercie

68

Zduńska Wola

69

Zielona Góra

70

Ząbkowice Śląskie

71

Zgorzelec

72

Żagań

73

Żyrardów

 

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (MOPR)

1.

Kielce

2.

Koszalin

3.

Chełm

   

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS)

1.

Biała Podlaska

2.

Częstochowa

3.

Koszalin

4.

Radom

5.

Ruda Śląska

6.

Rzeszów

   

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (MGOPS)

1.

Sianów

 

 

INNE  INSTYTUCJE

1.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – członkostwo honorowe

2.

Ośrodek Rehabilitacyjno – Wypoczynkowy „Maria” w Zakopanem – członkostwo honorowe

3.       

Mazowiecki Urząd Wojewódzki
w Warszawie

4.      

ZURiS „Nowak” Zawiercie

5.      

PSPS Doradztwo Metodyczne
i Organizacyjne Anna Kłos

6.      

POIK Jaworzno

7.   

Stowarzyszenie na rzecz pomocy dziecku 
i rodzinie „DLA RODZINY”

Aktualizacja dn. 21.02.2019 r.

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem